جستجو برای:
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • phone 09101659407
  • email info@digitalseller.ir
perm_identity
سبد خرید 0
  • صفحه اصلی
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
0
فروشنده دیجیتال
  • صفحه اصلی
  • دروه ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
    • پرداخت
  • انوع نوشته ها
    • #پادکست
    • #ویدئوها
    • مقالات
  • صفحات
    • جداول قیمت گذاری
    • اساتید
    • درباره ما
    • نمونه کارها
perm_identity ورود و ثبت نام

وبلاگ

فروشنده دیجیتال بلاگ کسب و کار آنلاین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال چیست؟

access_time1397/10/14
perm_identity ارسال شده توسط akbariwd
folder_open کسب و کار آنلاین
visibility 189 بازدید
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ (digital marketin) به مجموعه فعالیت‌هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی (رایانه، موبایل، تبلت و …) انجام میگردد گفته میشود. این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود. در حقیقت دیجیتال مارکتینگ خیلی وسیع تر از دیگر روش‌های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.

در این نوشته قصد دارم درمورد دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن و همچنین برتری های آن صحبت کنم. پس اگر علاقمند هستید با بازاریابی دیجیتالی به طور کامل آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا بازاریابی دیجیتالی؟

حتما از تعداد افرادی که از موبایل‌های خود برای انجام کارهای روزمره‌شان استفاده می‌کنند خبر دارید؟ البته دقیقا نه ولی حدودا می‌دانید. قبلا که در هر خانواده‌ای فقط پدرها تلفن همراه داشتند. آن هم یک تلفن همراه ساده! ولی الآن قضیه فرق کرده و هر نفر از اعضای یک خانواده حتما مجهز به یک گوشی تلفن همراه است. آن هم از نوع هوشمندش. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و میزان محبوبیت آن‌ها در کشور ما هم استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در کشور ما چندین برابر شد.

خب این یعنی چه؟ هرکجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای تبلیغات است. دیجیتال مارکتینگ هم یعنی همین! یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای بازاریابی هر نوع محصول یا خدماتی.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات. در واقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه های دیجیتالی مثل شبکه‌های اجتماعی هستیم. استفاده از شبکه‌های اجتماعی به نوعی به بازاریابی دیجیتالی ما کمک می‌کنند. حال فرقی نمی‌کند بازاریابی ما در شبکه‌های اجتماعی به صورت رایگان یا شامل هزینه باشد.

استفاده از هر نوع رسانه‌ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می‌تواند به بازاریابی دیجیتال ما کمک کند. مثلا با استفاده از بهینه سازی سایتمان برای موتورهای جست‌و‌جو می‌توانیم از طریق موتورهای جست‌و‌جو و به ویژه گوگل مشتریان زیادی را با محصولات و خدمات خود آشنا کنیم. در ادامه بیشتر در مورد ابزارها و روش‌های بازاریابی دیجیتال صحبت خواهم کرد.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی‌شود. خیلی از دوستان فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای یک وب‌سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه اینطور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.

در دیجیتال مارکتینگ سعی می‌شود از طریق ابزارهایی مثل وب‌سایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی‌های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده‌تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفتم در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد دارم در مورد این ابزارها صحبت کنم. در ادامه تمام ابزارها و روش‌هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی میکنم.

1- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو (SEO)

یکی از بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجود دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست‌وجو می‌توانید هدفمندترین مخاطبین را داشته باشید. همیشه گفتم و بازهم می‌گویم سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی‌شود مقایسه کرد.

مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می‌گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می‌کند.

در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می‌شود، سایت خود را برای موتورهای جست‌وجو بهینه می‌کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.

2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه‌ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه‌ای است. فرقی نمی‌کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا باتوجه به نیاز مخاطبانتان می‌توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را برطرف کنید یا اینکه یک ویدیو آموزشی تولید کنید.

در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می‌کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می‌توانید آن‌ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان برطرف می‌شود و بعد به شما اعتماد می‌کنند و خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی‌تان ارتباط دارند می‌شوند.

در بازاریابی محتوا که زیرمجموعه‌ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می‌آید و خواستار محصولات و خدمات شما می‌شود.

3- شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

یکی از قدرتمندترین و تاثیر گذارترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه‌های اجتماعی هستند. همانطور که می‌دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل‌های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز به سر ببرند.

در این شرایط راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی ویروسی می‌توانند بهترین بازدهی‌ها را برای هر نوع کسب‌وکاری بوجود آورند. افرادی با کسب‌وکارهایی هستن که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه‌های اجتماعی محبوب، کسب درآمدهای بالایی را برای خود رقم می‌زنند. از خانمی که در منزل خود کیک می‌پزد گرفته تا فردی که توی کار پرورش زالو است. هرکسی می‌تواند از شبکه های اجتماعی برای درآمدزایی خود استفاده کند.

با این وجود شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین کانال‌هایی است که از آن می‌توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچکدام از رسانه ها وجود نداشته باشد.

4- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

هنوز هم ایمیل مارکتینگ در ایران جواب می‌دهد. این جمله بارها به افرادی که درباره ایمیل مارکتینگ حس خوبی ندارند گفته ام. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی‌توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.

در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می‌کند.

هر کسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می‌تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می‌توانید به ایمیل‌هایی که سایت‌های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می‌کنند نگاه کنید.

ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب‌وکاری باتوجه به هر میزان بودجه‌ای است. شما می‌توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه‌ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین قرار گرفته است. بازگشت سرمایه بالاش هم خیال هر کسی که از این ابزار سودمند استفاده می‌کند را راحت کرده است.

ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزاری برای رابطه سازی است. یعنی شما فقط از طریق ایمیل می‌توانید پیشنهادهای ویژه‌تان را به کاربران سایتتان بدهید و آن‌ها را مجاب کنید دوباره به سایت شما بیایند. البته خیلی‌ها میگن تا وقتی که تلگرام هست چرا ایمیل مارکتینگ؟ که من دقیقا با این افرا مخالف هستم. چون ایمیل ابزاری است که هیچ شبکه اجتماعی محبوبی نمی‌تواند جایش را بگیرد. تلگرام هم مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی که نابود شدند نابود می‌شود. شکی درش نیست.

ایمیل مارکتینگ فقط به اینجا ختم نمی‌شود که صرفا شما با ارسال یک ایمیلی که در آن پیشنهاد خرید محصولی را با ارائه کوپن تخفیف 50درصدی به کاربرنتان را داده اید! بلکه فراتر از این داستان‌ها است. با ایمیل مارکتینگ می‌توانید فروش‌های بی‌نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شده است ایجاد کنید.

5- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

همین الآن به سایت آپارات خودمان سر بزنید و ویدئوهای تبلیغاتی که در آن وجود دارد را ببینید. بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می‌دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟ اگر همین مقاله بصورت ویدئو بود بهتر نبود؟ ویدئوها تاثیرگذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت‌های محتوایی می‌گذارند.

درک این مسئله بسیار آسان است. اگر من جلوی ویدئو ظاهر می‌شدم و با شما رو در رو صحبت می‌کردم چه اتفاقی می‌افتاد؟ مسلما بیشتر به من اعتماد می‌کردید. حس بهتری نسبت به من در شما ایجاد می‌شد.

دقیقا ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتالی که بیشترین تاثیرگذاری را روی مخاطبان می‌گذارد. یکی از ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می‌توانند تاثیرگذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئوها نداشت. ولی الآن قضیه فرق کرده است. الآن هرکسی دارای اینترنت پر سرع است. الآن سلیقه‌ها عوض شده. الآن حوصله ها کم‌تر شده. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئوها را به خواندن متون طولانی ترجیح می‌دهند.

برای درک این مسئله بهتر است سری به تلگرام بزنید. اونجا می‌تونید متوجه منظورم بشید. ببینید در روز چقدر ویدئو منتظر می‌شود و چقدر ویدئوها دست به دست می‌چرخند. البته این ویدئوها شاید خیلی جنبه تبلیغاتی نداشته باشند. فقط میخواستم شما را با اهمیت ویدئوها آشنا کنم.

در دیجیتال مارکتینگ هم همینطور است. زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیرگذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می‌توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقمند کنید.

6- بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketin)

بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا است. کسب‌وکار کوچکی که نمی‌تواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می‌تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.

در بازاریابی چریکی سعی می‌شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. کسب‌وکار نوپای شما هیچ‌وقت نمیتواند در ابتدا با رقبایش مقابله کند. به همین خاطر به جای پول خرج کردن باید ایده خوب داشته باشید. با استفاده از استراتژی‌ها و ابزارهای ارزان قیمت باید بتوانید بیشترین بازدهی را دریافت کنید.

یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می‌شود این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی می‌توانند برای شما پولسازی کنند. از مشتریان فعلی میتوان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در این روش باید از آن‌ها استفاده ابزاری شود. مثلا با دادن هدیه به آن‌ها می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند.

بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی ویروسی هم است. اصلا یکی از اهداف در بازاریابی پارتیزانی همین است. یعنی توسط مردم و بدون هیچ هزینه ای تبلیغات کنید.

در بازاریابی چریکی مهم نیست مردم درباره شما چه می‌گویند، مهم این است که مردم درباره شما می‌گویند. یعنی اینکه اسم شما دهان به دهان پخش شده است. کافی است به بیلبوردهای شیپور در داخل شهر توجه کنید. شاید خنده‌دار باشد روی تبلیغ فلاکس اتیکت 30هزارتومانی زده اند. همین خنده‌دار بودن و سوژه شدن می‌تواند دلیلی برای این باشد که مردم درباره شیپور صحبت کنند.

نمونه ای از بازاریابی چریکی در کرج

بازاریابی چریکی

7-تبلیغات اینترنتی (internet advertisement)

تبلیغات شامل هزینه اینترنتی انواع گوناگونی دارد. نمونه ای از اثربخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می‌تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخورد قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه‌های تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد بازخورد خوبی دریافت کنند.

از دیگر نمونه‌های تبلیغات دیجیتال تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید است. نمونه‌هایی که از قدیم تا به امروز مجری چنین تبلیغاتی در دنیای مجازی بوده است شرکت صباویژن است. در این ورش تبلیغاتی باتوجه به موضوع تبلغات شما به نمایش در آید. تبلیغات کلیکی فقط محدود به نمایش در سایت‌های بزر نمی‌شود. بلکه شما حتی می‌توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن‌های موبایلی نیز به نمایش در آورید.

یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی از جنبه های مختلف می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اول اینکه شما از طریق رپورتاژ آگهی می‌توانید بک لینک‌های با کیفیت و دائمی دریافت کنید. دوم اینکه ممکن است از طریق لینک منبع ترافیک سایت شما بالا برود. سوم اینکه به برندسازی شما کمک میکند. البته از این بابت می‌گویم که گوگل خیلی به وجود نام برندها در سایت‌های دیگر اهمیت می‌دهد.

و در آخر که مهمترین مزیت رپورتاژ آگهی است اینه که به سئوی سایت شما بسیار بسیار کمک می‌کند. خیلی از سایت‌ها را دیدم که صرفا با 4تا دونه رپورتاژ صفحه اول گوگ هستند.

یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغات دیجیتال ارسال پیام اعلان است. این روش را بیشتر در اپلیکیشن‌های موبایلی می‌بینیم. در این روش پیام‌های اعلان به صورت نوتیفیکیشن در موبایل‌ها ظاهر می‌شود. یعنی زمانی که شما در حال استفاده از گوشی موبایل خود هستید تبلیغاتی به صورت پوش نوتیفیکیشن برای شما ظاهر می‌شود. این روش هم یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های تبلیغات دیجیتالی است.

مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شما نیاز دارید از رسانه‌های دیجیتال برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنید. امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به راحتی به کسب و کاری اعتماد کند. در واقع شیوه تصمیم گیری مخاطبان عوض شده است. با وجود رسانه‌های اجتماعی محبوب دیگر کسی به حرف شما اهمیت نمی‌دهد. اکثرا به حرف این و آن در شبکه‌های اجتماعی توجه می‌کنند. بیشتر به کامنت‌ها توجه می‌شود.

پس دقیقا به‌خاطر همین موضوع هم که شده است باید از رسانه‌های دیجیتال استفاده کنید. در واقع هر کسب و کاری برای بقا در بین رقبایش باید در رسانه‌های دیجیتال حضور داشته باشد. نه اینکه از آن فقط برای کمک گرفتن استفاده کند.

چرا حتما باید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟

همانطور که متوجه شدید اینترنت و ابزارهای موجود در آن بهترین روش‌ها برای بازاریابی و تبلیغات هستند. اگر به دنبال سود زیاد در کسب و کارتان هستید بهتر است از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و اگر میخواهید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید باید خودتان بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید. به عنوان مثال بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. اگر شما بتوانید از طریق تولید محتوای هدفمند مشتری جذب کنید دیگر نیازی به هزینه‌های دیگر تبلیغاتی نخواهید دشات. البته این فقط یک مثال بود. منظور این است که اگر خودتان دیجیتال مارکتینگ بلد باشید در بسیاری از هزینه‌های تبلیغاتی خود می‌توانید صرفه‌جویی کنید.

از طرفی اگر شما یک کارآفرین باشید باید به همه چیز اراف داشته باشید. مهم نیست در همه چیز حرفه ای باشید ولی تا حدودی باید بلد باشید چون یک کارآفرین حرفه همه چیز را می‌دانید ولی در بسیاری از مواقع خودش را درگیر کار نمیکند و از سیستم‌سازی که قبلا انجام داده استفاده میکند.

جمع بندی و صحبت پایانی

دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند. در حقیقت بازاریابی دیجیتال یک قسمت جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است. استفاده از ابزارهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردم برای هر کسب و کار آنلاینی واجب است. یعنی هیچ کسب و کار آنلاینی وجود ندارد که از این روش‌ها استفاده نکرده باشد و هم اکنون موفق باشد.

تا جایی که می‌توانید با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. امیدوارم با مفهوم و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا شده باشید و از این مقاله نیز استفاده کافی را برده باشید. از شما دوستان عزیزم می‌خواهم که اگر شما هم نظر یا ایده‌ای دارید با من و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

برچسب ها: آموزش دیجیتال مارکتینگابزارهای دیجیتال مارکتینگبازاریابی دیجیتالیدیجیتال مارکتینگمزیت های بازاریابی دیجیتال
قدیمی تر سیر تا پیاز کسب درآمد از اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • دسته‌بندی نشده
  • کسب و کار آنلاین
  • محبوب
  • جدید
  • برچسب ها
قبلی بعدی
درباره فروشنده دیجیتال

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی فارسی راه اندازی فروشگاه اینترنتی می بود تا علاوه بر یادگیری ساده تر، از پیشنهادات آموزشی آن استفاده میکردم. آن آرزو، اکنون، “فروشنده دیجیتال” نام دارد.

  • location_on
    تهران، پاکدشت، شهرک حصارامیر، خ امام جفعرصادق(ع)، پلاک 133
  • phone_android
    09101659407
  • email
    info@digitalseller.ir
دسترسی سریع
  • صفحه اصلی
  • بلاگ
  • دوره ها
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • جداول قیمت گذاری

© 2019 فروشنده دیجیتال. تمامی حقوق محفوظ است
keyboard_arrow_up